Targa Telematics – een van de wereldleiders in de ontwikkeling van IoT-oplossingen en digitale platforms voor connected mobility – heeft de prijs “2025 Frost & Sullivan European Market Leadership” ontvangen voor zijn opmerkelijke ontwikkeling van digitale oplossingen voor vlootbeheer en gebruiksgebaseerde verzekeringen (UBI) in Europa.
De afgelopen jaren heeft de integratie van telematica de belangrijkste spelers in de automobielsector, waaronder verhuur- en leasemaatschappijen, in staat gesteld hun activabeheer te optimaliseren, de veiligheid te vergroten, het rijgedrag te monitoren en geavanceerde rijanalyses uit te voeren. Bovendien heeft telematica de weg vrijgemaakt voor een nieuwe generatie verzekeringspolissen gebaseerd op daadwerkelijk voertuiggebruik – de zogenaamde gebruiksgebaseerde verzekeringen (UBI) – waarbij premies worden bepaald door het rijgedrag. De diensten die bij deze polissen horen, variërend van noodoproepen tot remote diagnostics, maken nu integraal deel uit van het aanbod van toonaangevende mobiliteitsaanbieders in Europa.
Targa Telematics heeft zich gevestigd als een leider in UBI-oplossingen dankzij zijn geavanceerd en flexibel digitaal platform dat eigen hardware en software combineert om oplossingen op maat van de operationele behoeften van zijn klanten te bieden.
De erkenning van Frost & Sullivan volgt op een diepgaande analyse van de best practices die Targa Telematics toepast in de sector van vloot- en verzekeringsgebaseerde telematica. De geavanceerde telematica-oplossingen van het bedrijf worden beschouwd als referentie in de UBI-sector. Ze stellen verzekeringsmaatschappijen in staat om gepersonaliseerde en dynamische polissen aan te bieden, gebaseerd op werkelijke gebruiksgegevens en rijgedrag, wat resulteert in nauwkeurigere, flexibelere en competitievere premies voor de verzekerden.
Bovendien maken de geavanceerde functies van het platform, zoals gedragsanalyse en gedetailleerde reconstructie van incidenten, het voor verzekeringsmaatschappijen mogelijk om schadeclaims efficiënter en nauwkeuriger te beheren, waardoor het risico op fraude aanzienlijk wordt verminderd.
Frost & Sullivan heeft het portfolio van Targa Telematics beoordeeld als een van de meest uitgebreide op de markt, waarbij het hoogst modulaire en schaalbare platform wordt benadrukt dat telematicatoestellen naadloos integreert met geavanceerde software. Dit maakt de verzameling, verwerking en het beheer van gegevens van verschillende soorten voertuigen mogelijk. Naast de unieke kenmerken van het aanbod behaalde het bedrijf de hoogste scores in verschillende evaluatiecriteria dankzij sleutelfactoren zoals: de kwaliteit van de 24/7 proactieve klantenservice, de inzet voor digitalisering van mobiliteit en duurzaamheid, de gestructureerde aanpak voor de integratie van oplossingen in klantsystemen, en de voortdurende ondersteuning na verkoop die innovatie en prestaties garandeert.
“Targa Telematics biedt een volledige suite van microservices, die zij omschrijven als ‘Lego-blokken voor mobiliteit’. Deze modulaire componenten kunnen naadloos worden gecombineerd met hardware-elementen, gehoste diensten en een open en flexibele benadering om innovatieve oplossingen te creëren. Dankzij deze unieke architectuur kan het bedrijf in slechts enkele maanden nieuwe producten ontwikkelen en uitrollen, waarmee het inspeelt op de evoluerende behoeften van de mobiliteitsmarkt”, aldus Rajesh Depores, sectoranalist mobiliteit bij Frost & Sullivan.
“Wij ontwerpen en ontwikkelen voortdurend digitale platforms om diensten mogelijk te maken in verschillende marktsegmenten: van vlootbeheer en de verzekeringssector tot slimme mobiliteit. We maken gebruik van onze expertise op het gebied van connected vehicles, IoT en data-analyse. Dankzij onze technologie en partnerships met tal van autofabrikanten kunnen we onze oplossingen eenvoudig activeren op elk type voertuig. Onze aanpak is wendbaar en klantgericht: de gedeelde platformarchitectuur maakt onmiddellijke uitrol van updates en innovaties mogelijk, waarbij continuïteit, efficiëntie en langdurige waarde worden gegarandeerd, met behoud van hoge normen op het gebied van cybersecurity”, aldus Nicola De Mattia, CEO van Targa Telematics.
Frost & Sullivan benadrukte ook het vermogen van Targa Telematics om het Viasat-platform snel te integreren – na de overname in 2023 – als een belangrijke factor die zijn operationele prestaties heeft versterkt en de capaciteit om klanten geavanceerde, veilige en eenvoudig implementeerbare oplossingen te bieden, heeft verbeterd.
OVER TARGA TELEMATICS
Targa Telematics is een van de toonaangevende wereldwijde spelers op het gebied van IoT en de ontwikkeling van digitale oplossingen en platforms voor verbonden mobiliteit. Het bedrijf brengt al meer dan twintig jaar een breed scala aan technologische oplossingen op de markt voor telematica, smart mobility en IoT-platforms voor autoverhuurbedrijven op korte en lange termijn, financiële bedrijven en grote wagenparken. De oplossingen variëren van verzekeringstelematica tot asset- en wagenparkbeheer, van diagnose en externe telemetrie van voertuigen tot het beheer van professionele en bouwvoertuigen en luchthavenvoertuigen. Targa Telematics, waarvan de Viasat Group een integraal onderdeel is, heeft een sterke aanwezigheid in Europa (Italië, Engeland, Frankrijk, Spanje, Portugal, België, Polen en Roemenië) en in Chili, en is in staat internationale projecten uit te voeren met toegewijde lokale teams. Targa Telematics neemt deel aan het Global Compact van de Verenigde Naties en houdt zich aan de principes van verantwoord zakendoen.
Meer informatie: www.targatelematics.com
CONTACTGEGEVENS
Targa Telematics
Elena Bellini, Head of Marketing, Mobile +39 335 135 1277, elena.bellini@targatelematics.com
Susanne Furini, Communication Manager, Mobile +39 345 7274925, susanne.furini@targatelematics.com